Stekt pasta med kyckling

Denna maträtt kom till när jag skulle laga mat åt ungarna och egentligen inte hade något hemma förutom lite frusen pasta och kycklingfilé.
Det vart succé, och det är fortfarande efter 10 år lilltjejens favoriträtt.
Man kan tro att denna rätt har en asiatisk smak, men det har den inte.

Ingredienser:
Kycklingfilé (räkna med 1 per person), alternativt fläskfilé (ca 150 gram per person)
Spagetti
Olivolja
Smör
Chilipulver
Vitlökspeppar
Salt

Gör så här:
* Börja med att koka pastan enligt anvisningar, jag föredrar tunn spagetti, men funkar nog med annat också. När pastan är klar, skölj av den i kallt vatten i durkslag så att den inte klibbar ihop. Det gör inget att den blir kall efterssom du skall steka den senare.
* Tärna kycklingfilé (eller fläskfilé) i ungefär 1 centimeter stora tärningar. Lägg i lite olivolja och en klick smör i en stekpanna. Krydda med chilipulver och vitlökspeppar. Jag rekomenderar kryddor från Kockens, inte för att jag jobbar där, utanför att det är dom jag själv alltid använder och vet hur de funkar.
* Stek kycklingen/fläskfilén tills all vätska är borta. Det tar ett tag men är nödvändigt för att få lite god stekyta på köttet. Det gör också att alla kryddor och den goda smaken kokar/steks in i köttet.
När köttet är klart, läg det i en kastrull med lite olivolja på botten med lock på och ställ på lägsta temperatur på plattan.
* Nu är det dags för pastan. I med olivolja och smör, i med lagom mycket pasta i stekpannan, krydda med chilipulver, vitlökspeppar och salt efter smak. Det skall vara ganska mycket kryddor. Stek pastan ganska länge (typ 15 minuter). Min fru vill ha den jätte-knaperstekt, själv föredrar jag lite kortare tid, men du får prova dig fram. Hacka försiktigt pastan i mindre bitar med stekspaden medan du steker den.
* När pastan är färdigstekt, blanda den med köttet och det är klart att servera. Förmodligen måste du steka pastan i två omgångar, så det är bra att förvara den i kastrullen tillsammans med köttet.

Tips:
Funkar bra att stoppa in resterna i kylskåpet till dan efter. Enligt Sandra så är det skitgott att äta till frukost efter någon minut i micron.

Serveras med:
Passar bra med en iskall ljus öl, eller ett kraftigt rött vin till (eller Coca Cola om man är under 20).

//Torkel

Kommentarer