God mat och efterrätt!

Nu skämmer jag bort oss lite men det går inte utan makens hjälp! Han lagade en av mina favoriter idag: http://familjensfavoritmat.blogspot.se/2012/12/sotsur-flaskfile-skitgott.html
och jag fixade en liten efterrätt som vi nu mumsar på - Plommonpaj!

Våra underbara grannar gav oss lite plommon som har legat i frysen och nu kom de till nytta! Jag slängde ihop en paj och Torkel hade köpt vaniljvisp på rea så vi lyxade lite!

Paj:
120 gram smält smör
2 st ägg
2 dl socker
2dl vetemjöl
3 tsk vaniljsocker
1 dl havregryn

ca 10-12 st plommon, valfri sort
0.5 dlsocker att strö över kakan

Kärna ur och halvera plommonen så att det blir lagom att täcka din pajform, kakform med avtagbar kant. Vispa ägg och socker. Tillsätt övriga ingredienser.
Häll smeten i en smord form, typ pajform eller kakform med avtagbar kant. Lägg plommonen på smeten – gärna tätt och med skalsidan uppåt. Strö på ca ½ dl socker ovanpå plommonen. Grädda i ugn i 175 grader i 30 min.
Du kan pudra över florsocker före servering för att få kakan ännu festligare. Servera med vaniljvisp, glass, lättvispad grädde, vaniljsås, mascarpone eller det du föredrar! Om du vill frysa in pajen förpacka den väl i plastpåse. Tina i rumstemperatur och värm i ugn/micro före servering. Men pajen är god både varm eller kall!

På väg in i ugnen!


Ute ur hettan!

På väg att ätas upp!!! Nomnom!



Kommentarer