Suveränt goda morotskakor!

Igår kände jag för att baka. Jag äter inte så mycket själv men maken gluffsar mer än gärna på det jag tar fram. Jag hittade ett recept på nätet som jag gjorde om efter egen smak och jösses vad goda de blev! Knapriga i kanterna och lite sega i mitten! Väldigt enkelt recept så varför inte prova? :)


Du behöver:
100 smör
2 dl strösocker
2,5 msk ljus sirap
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1,5 dl grovt rivna morötter
1 msk kanel
1,5 tsk vaniljsocker
1 tsk kardemumma
ca  dl rapsolja


Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda iihop alla ingredienser - för hand eller vispa ihop med en elvisp med degkrokarna.
Rulla 4 längder med två på varje plåt och platta till.
Grädda mitt i ugnen ca 10-12 minuter eller tills de blivit lite gyllene.
Ta ut dem och skär snitt efter en liten stund och låt de svalna på plåten.

Koka kaffe, te eller ta ett glas kall mjölk och njut!


Kommentarer